Gabriel Ferraté

14-02-2024 16:34

Acompanyats per tots els alumnes de l'escola des de 3r de Primària en endavant, el personal i les famílies, vam celebrar una cerimònia d'acomiat amb un minut de silenci i discursos del director Jonathan Day, Hermínia Martí, encarregada del model educatiu Sòcrates Educa, un membre del Consell Lluís Coll, i el director general de la Fundació Jaume Vilella, en memòria del Dr. Ferraté, que va morir l'11 de febrer als 91 anys.

Va ser el membre fundador del Consell i president Honorari de la Fundació Internacional Sòcrates Educa. Va concebre les bases del nostre projecte educatiu, Sòcrates Educa, que va guiar la construcció i el desenvolupament de l'Escola Internacional Sòcrates Educa.

El Dr. Ferraté era un home savi, treballador incansable, transformador, i amb una capacitat infinita per crear coses noves on ningú havia imaginat mai. La seva vida està plena de projectes revolucionaris, innovadors, i autèntics salts cap al futur!

El Projecte Sòcrates Educa és la seva darrera gran contribució al món de l'educació, a la qual va dedicar esforç, compromís, talent, i suport generós des dels seus inicis fins avui.

Hem tingut la sort de tenir-lo entre nosaltres, potser mai plenament conscients de l'estatura de la persona. Per la seva simplicitat, per la seva amabilitat, i sobretot, per la seva generositat.

Però és just, necessari, i important que tinguem clar que sense la seva intervenció, avui no seríem qui som ni hauríem arribat on som ara.

Ferraté va ser un enginyer industrial i expert agrícola que va centrar la seva activitat professional i acadèmica en la recerca en informàtica, automatització i robòtica. Va concebre i crear la UOC el 1994 a petició del Govern, llavors presidit per Jordi Pujol. Ferraté va acceptar el repte amb la condició que se li confiés i es permetés crear una universitat diferent. De manera similar, ho va fer quan el president del Fòrum Cívic d'El Camp, Josep Maria Bach, li va oferir participar en un projecte d'ensenyament preuniversitari, que va acceptar liderar fins a concebre el que avui coneixem com a Sòcrates Educa. Una escola diferent, del segle XXI al XXII.

Ferraté també va ser director general d'Universitats i Recerca durant un parell d'anys (1976-1978) i posteriorment director general de Política Científica en el llavors Ministeri d'Educació. També va ser membre del comitè executiu de la Federació Internacional de Control Automàtic (IFAC), director de l'Institut de Cibernètica i vicepresident del Consell Interdepartamental per a la Recerca i la Innovació Tecnològica (CIRIT), així com president de l'Institut Cerdà i membre de l'Institut d'Estudis Catalans i Balears de Ciències Mèdiques, de l'Acadèmia Reial de Ciències i Arts de Barcelona i del Centre de Lectura de Reus.

Va ser investit doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de Madrid i la Universitat de Lleida. L'any 1996 va rebre la Creu de Sant Jordi, i l'any 2017 la UOC li va atorgar la Medalla d'Honor, la màxima distinció de la universitat. També va ser president de Caixa Tarragona del 1995 al 2010.

Finalment, va ser el patronat fundador de la Fundació Escola Internacional del Camp, de la qual va ser el segon president i actualment el seu president d'Honor des del curs 22/23.

Potser el seu major llegat serà el gran nombre de joves per als quals el futur serà millor i més prometedor gràcies a la seva visió i generosa dedicació. Joves que ens conduiran cap a una societat moderna i justa com ell imaginava.

Al mateix temps, per a tots nosaltres, ha de continuar sent una font d'inspiració per tirar endavant la seva feina i visió.

Que descansis en pau.